Facebook pixel

Tipy na úlevu od porodní bolesti

Tipy na úlevu od porodní bolesti

Pro většinu žen je porod jako maratónský běh. Naučit se správně uvolňovat vyžaduje přípravu a nácvik ještě v těhotenství. Z mnoha výzkumů vyplývá, že porod je vnímán jako snadnější a spíše kratší a méně bolestivější, pokud žena během porodu použije některou z relaxačních technik.

Pokud při porodu prožíváte intenzivní úzkost, může to ve skutečnosti ovlivnit váš porod – sníží se přítok krve a kyslíku do dělohy, což ovlivní nejen kontrakce, ale může to mít dopad i na to, jak porod snáší miminko v bříšku.

Existují desítky různých míst, kde můžete čerpat inspiraci a znalosti. Například porodnice či soukromá centra zaměřená na těhotenství a mateřství nabízí předporodní kurzy. V nich se naučíte, jak se sama uvolnit či jak si za pomoci partnera ulevit od bolesti a jak pracovat společně jako sehraný tým.

Nejjednodušší a velmi účinnou pomocí je naučit se správně dýchat. Procvičujte hluboké a soustředěné dýchání. Nadechněte se nosem a tento nádech směřujte do bříška, které se rozpíná a zvedá. Poté vydechněte. Během otevírací fáze porodu se snažte co nejdéle dýchat normálně, klidně. Čelist nezatínejte, ale mějte ji uvolněnou. Pokud již dýchání nosem není možné, dýchejte ústy, ale stále se snažte o hluboké a klidné dýchání s maximem nádechu posílaného do bříška. Toto hluboké a soustředěné dýchání vám kromě uvolnění pomůže nevěnovat tolik pozornosti bolesti nebo tomu repliky hodinek, jak rychle plyne čas, a může usnadnit porod vám i miminku.

K uvolnění je vhodná také předporodní jóga nebo vizualizace. Představujte si, co se ve vašem těle odehrává, prostřednictvím něčeho jiného – třeba jak se vaše tělo otevírá jako květina, aby mohla uvolnit sladký nektar, kterým je vaše očekávané miminko. S každou kontrakcí se otevírá více a více okvětních lístků.

Návod na uvolnění není jednoznačný. Zatímco některé rodičky potřebují především ticho a ztlumená světla, aby se mohly soustředit na dýchání a vizualizaci, jiné mohou upřednostňovat aktivní účast na uvolňování vlastním pohybem. Naučte se polohy, které uvolňují napětí a snižují prožívanou bolest. Mnoho žen má v oblibě pomalé pohyby pánví nebo boky ve velkých kruzích. Poloha, kdy žena klečí na čtyřech uvolňuje tlak, který je kladen na záda. I v této poloze můžete pohybovat svými boky. Nadechujte se nosem a představujte si, jak se při kroužení uvolňujete a vydechujte bolest z těla ven. Boky můžete kroužit například i na velkém míči, který bývá v mnoha porodnicích dostupný.

Velkou pomocí může být i partner. Uklidňující je nejen jeho samotná přítomnost, ale může svou ženu utěšovat, povzbuzovat, radit, navrhovat jiné možnosti úlevy, podpírat v různých polohách nebo třeba masírovat. Vhodné je využít spodní části dlaní nebo oba palce a pohybovat jimi v dolní části zad ženy směrem od páteře ven. Ulevit může i protitlak v oblasti kosti křížové nebo rovnoměrný tlak ze stran na oba boky, jako kdyby partner držel pevně balon a chtěl jej uprostřed z obou stran zmáčknout.

Zjistěte již v těhotenství, jaký způsob úlevy je vám sympatický, který dobře působí a uvolňuje vás, případně kombinujte více způsobů a dobře si je nacvičte. Pokud svému tělu důvěřujete, pak se uvolníte mnohem snáze. Kontrakce budou intenzivní, ale jakmile kontrakce poleví, s každým nádechem a výdechem pocítíte úlevu a necháte věci běžet, tak jak je potřeba, a především budete vědět, že jste zase o krok blíže miminku.