Facebook pixel

Jak nekřičet

Jak nekřičet

Jste opravdu moc utahaní a vaše dítě udělá něco, z čehož nadšení rozhodně nekouká. Rozbije sklenici, sní zákusek schovaný pro návštěvu, uteče z postele a odmítá spát. Nejjednodušší je a dítě zakřičet – člověk si uleví a dítě pochopí, že udělalo něco špatně a příště už to neudělá.

Nebo je to jinak? Lepší nálada rozhodně nezavládne, možná dokonce dojde na straně rodiče k pocitu viny. Při křiku navíc většina dětí (a nejen dětí) „vypne“, takže pravděpodobnost toho, že něco pochopí, je mizivá. Tím spíše, že vlastně vůbec nic konkrétního nevysvětlujete, pouze křičíte. Okrádáte se o krásné společné chvíle s dítětem, namísto slov „mám tě rád“ se od dítěte dočkáte přinejmenším zklamaného či nešťastného výrazu. Možná by to chtělo změnit úhel pohledu a začít se dívat na tyto situace jinak. Možná dokonce jste se už odhodlali pro změnu, ale nevíte, jak na to. Jak se ovládnout, nereagovat hned a prudce, jak nekřičet.

Ideální je místo křiku udělat něco jiného, cokoliv, třeba legračního, ale hlavně nekřičet. Nechte se inspirovat a až to na vás zase přijde, vyzkoušejte některé z možností níže. Některé vám pomohou rychle se uvolnit (např. fyzická námaha uvolní endorfiny), jiné mohou děti nebo i vás rozesmát, další přesměrují negativní energii nebo pozornost jiným směrem. V každém případě mnohé z nich opravdu fungují. Pokud jste skutečně odhodlaní, úspěch se brzy dostaví. S každým úspěchem naroste vaše sebevědomí a víra, že to zvládnete, a budete celkově spokojenější a potřeba křiku se zmenší.

100 možností, které můžete dělat namísto křiku

  1. Zavolejte někomu blízkému a poproste je o radu nebo o vtip
  2. Zkuste jiné zvuky – štěkejte jako pejsek, houkejte jako siréna
  3. Hlasitě a dlouze pískejte (soustředíte se na dech a děti vám začnou věnovat pozornost)
  4. Udělejte práci, kterou již dlouho odkládáte
  5. Uklízejte – vysajte, vytřete podlahu, umyjte a naleštěte boty, vyčistěte záchod
  6. Odříkávejte násobilku nebo vyjmenovaná slova
  7. Popadněte lepicí pásku a zalepte si s ní pusu
  8. Běhejte okolo domu (okolo sedačky, v případě nouze jen okolo židle)
  9. Spadněte teatrálně na zem a počkejte, až budete dostatečně klidní na to, abyste vstali
  10. Uvařte jídlo, které si zamrazíte (a v den, kdy ho sníte, budete mít více času na děti)
  11. Udělejte nějaké těsto, které se hněte (třeba chlebové)
  12. Žvatlejte
  13. Bouchejte hlavou (např. do pohovky) do rytmu nějaké písničky
  14. Foukejte bubliny
  15. Stůjte naprosto bez hnutí. Nesmíte otevřít ústa. Zkuste i nedýchat a nemrkat.
  16. Natáčejte chování dětí na kameru (možná zjistíte, že to, co dělají, není až tak zlé)
  17. Smějte se, i když se vám nechce – zkuste různé druhy smíchu (hluboký, rychlý, zákeřný,...)
  18. Postavte překážkovou dráhu pro sebe a své děti a upořádejte závody
  19. Bijte se rukama do hrudi jako gorila
  20. Vymyslete rým nebo básničku o tom, jak máte své děti rádi
  21. Udělejte stojku nebo stoj na hlavě a recitujte
  22. Mačkejte si prstem na špičku nosu a říkejte u toho „tydýd“ jako když troubí autíčko
  23. Mávejte rukama a skačte přitom střídavě snožmo a roznožmo.
  24. Dělejte kliky. Nebo lehsedy.
  25. Bubnujte – rukama na stole, na židli, na dveřích,...
  26. Začněte tančit (nejlépe na oblíbenou píseň)
  27. Začněte něco tvořit – malujte, kreslete, pleťte svetr,...
  28. Zpívejte „lalala“
  29. Zpívejte potrhlou písničku o tom, jak jste rozčilení
  30. Předstírejte, že máte silnou laryngitidu (aneb ticho někdy dělá zázraky)
  31. Hrajte schovávanou. Schovejte se a nechte děti hledat. Hodně dlouho.
  32. Nasaďte si legrační/karnevalové brýle
  33. Dělejte legrační obličeje a řekněte dětem, že se v žádném případě nesmí smát
  34. Plácněte si s dítětem (plácnutí stejně jako dotek dětské ruky vás zbaví touhy křičet)
  35. Udělejte kotrmelec
  36. Odreagujte se s balonem – driblujte, házejte s ním o zeď, do vzduchu,...
  37. Mluvte robotím hlasem
  38. Začněte si s dětmi hrát (možná si uvědomíte, že být dítětem je zábava)
  39. Naučte se něco nového – pár cizích slov nebo jak vzniká bouřkový mrak
  40. Podívejte se do zrcadla a dobře si prohlédněte, co vaše dítě vidí, když jste naštvaní
  41. Popadněte své děti a obejměte je
  42. Obejměte nějakou hračku (medvídek, panenka), hlaďte ji a říkejte jí o tom, jak máte své děti rádi
  43. Začněte chodit pozpátku
  44. Bouchejte do hrnců, pánví, pokliček...
  45. Běhejte na místě
  46. Běhejte nahoru a dolů po schodech
  47. Skákejte – jen tak na zemi, na míči, na trampolíně,...
  48. Válejte sudy – třeba i s dětmi, pokud se budou chtít přidat
  49. Přestěhujte nábytek
  50. Lechtejte své děti (nebo to dítě, na které se zlobíte)
  51. Uvařte si pořádný hrnek dobrého čaje či kávy
  52. Dejte si kousek čokolády (sladké „obaluje“ nervy)
  53. Dejte si kousek jablka nebo mrkve (nebo jinou tvrdou potravinu)
  54. Strčte hlavu do mrazáku (vás to zchladí, děti pobaví)
  55. Zvedněte ruce nad hlavu a třepejte celým tělem
  56. Lehněte si na záda, zvedněte končetiny do vzduchu a vyjte jako raněný pes
  57. Posaďte se a sledujte to „divadlo“, co děti předvedly (získáte jinou perspektivu)
  58. Nasaďte si sluchátka a poslouchejte rádio, oblíbenou hudbu nebo audio knihu
  59. Otevřete okno a zhluboka se nadechněte
  60. Zavřete oči a představte si, že jste na krásném místě, třeba na pláži
  61. Opakujte neustále „mám vás rád(a)“ (je těžké křičet na někoho, koho máte rádi)
  62. Dejte si sklenici vody. Nebo dvě. (při pití musíte zadržet dech)
  63. Opláchněte si obličej studenou vodou nebo si dejte sprchu, pokud můžete
  64. Zkuste nějakou pozici z jógy a prodýchejte
  65. Meditujte nebo se modlete
  66. Hrajte na hudební nástroj
  67. Hrajte nějakou hru – online hru nebo třeba obyčejné karty
  68. Dejte si teplý vlhký ručník za krk
  69. Postavte komín z kostek nebo knih a pak ho zbourejte
  70. Šeptejte
  71. Umyjte auto
  72. Trhejte plevel na zahrádce nebo něco zasaďte
  73. Pusťte si nějaké legrační video (třeba na youtube)
  74. Zeptejte se dětí, proč to dělají
  75. Řekněte dětem, jak se cítíte
  76. Řekněte něco zcela nesmyslného (např. Modrá kráva tančí ve fotbalovém hrnci)
  77. Zhluboka dýchejte břišním dýcháním
  78. Popadněte foťák a dělejte s dětmi legrační pózy, které zvěčníte
  79. Odejděte pryč (z místnosti, z budovy)
  80. Počítejte do deseti. Nebo do sta. Nebo do tisíce. Dokud se neuklidníte.
  81. Podívejte se na televizi a představte si, že je tam skrytá kamera
  82. Napište SMS nebo email někomu ze svého okolí, kdo vás podporuje
  83. Zazvoňte zvonečkem (působí přímo magicky)
  84. Zadívejte se v místnosti na něco, co máte opravdu rádi, a soustřeďte se na to
  85. Opakujte si „nebudu křičet, nebudu křičet“ (a bude to skutečně pravda)
  86. Dejte si prst před ústa, jako když děláte „pšt“ (vytvoří to bariéru a nebudete křičet)
  87. Natřete si ruce voňavým krémem a jemně masírujte až do zklidnění
  88. Napište si na papír, proč nebo co chcete zakřičet. Můžete si psát deník. (Papír snese všechno!)
  89. Napište si na papír seznam činností, které byste dělali raději, než křičeli na své dítě
  90. Podívejte se na fotky svých dětí, když byly malé
  91. Něco mačkejte – svou druhou ruku, antistresový balonek, papuče, co máte po ruce.
  92. Říkejte nahlas jakékoliv pozitivní myšlenky
  93. Uvědomte si, že to může být ještě horší (skáče po stole, ale jeho ruce i drahý lustr jsou v pořádku)
  94. Zhasněte světla. Nebo je rozsviťte (podle situace).
  95. Dejte si společně s dětmi zmrzlinu
  96. Rozbrečte se. Ukažte dětem, že jste frustrovaní (budete překvapení jejich empatií)
  97. Prohoďte si role – předstírejte, že jste dítě, a vaše dítě je dospělý
  98. Je-li na blízku osoba, která vám může pomoci, dejte si na chvíli volno.
  99. Podívejte se na tento seznam a udělejte cokoliv, co by vám mohlo pomoci nekřičet
  100. Když vůbec nic nezabírá, tak křičte – do skříně, do polštáře, do záchodu,... (jen ne na děti)